Wat eet jij vanavond?

Kijk, we weten allemaal wel hoe Social Media privé werkt: je plaatst een mooie foto, een herinnering, een moment om te delen met jouw ‘vrienden.’ 

Je krijgt 75 likes, 14 reacties en that’s it. Je kent (als het goed is) de mensen die jou volgen op Social Media? Fijn! 

Social Media voor ondernemers

Maar wanneer je als bedrijf meer uit jouw Social Media wilt halen, zul je meer moeten doen dan alleen reclame maken. 

Eerlijk? Niemand trapt meer in het aloude “koop mijn bonen…” NEEN! 

Daarom geef ik je 5 tips voor het komende jaar waarbij jij jouw bereik kunt vergroten. 
Oh, en wil je meer likes? 
LAAT DAT MAAR LOS! 
Ik gruwel van “meer likes.” 
Mijn motto?

"Maak eerst maar eens klanten van de likes die je hebt, dan praten we verder."

Rachelle Verhage

5 tips voor ondernemers op Social Media

TIp 1

Verbind om ambassadeurs te maken. Het klinkt wellicht zweverig, maar het is écht de manier om meer ambassadeurs te maken voor jouw bedrijf. 

Verbind jezelf met jouw “volgers” en wees oprecht geïnteresseerd. Te vaak zie ik dat een bedrijf iets plaatst, dat er tientallen reacties op volgen waar dan vervolgens weer niemand op reageert vanuit dat bedrijf. 

Waarom plaats je dan iets? 

Ik garandeer je: potentiële klanten voelen of jij verbindt vanuit interesse of vanuit verkoop. 

 

Tip 2

Houd het écht echt. 

Keep it real, niets mis met mooie plaatjes, kekke teksten en moeilijke termen, maar houd het echt. 

Maak niets mooier dan dat het is, want dan is een ambassadeur teleurgesteld als hij daadwerkelijk met je in contact komt. 

“Het zag er op Social Media allemaal zo tof uit…” 

Je bent wie je bent, ook jouw bedrijf. 

Tip 3

Maak de vertaalslag naar jouw online doelgroep.

Ik ben marketeer, maar als ik heel eerlijk ben: ik word weleens moe van al die termen waar geen hond iets van snapt. 
Zo moeilijk is het niet: je wilt iets verkopen aan een bepaalde doelgroep en daarvoor kruip je in de huid van deze doelgroep. 

Neem dus zeker de expert status aan (jij weet tenslotte als geen ander wat jouw dienst/product inhoudt), maar vertaal wel naar jouw doelgroep. Wanneer ze je niet begrijpen, waarom moeten ze je dan volgen of iets van je afnemen? 

Tip 4

Ga voor een duurzame relatie. 

Snel scoren door middel van een agressieve benadering? Niet als het aan mij ligt. Bouw een relatie op met jouw online doelgroep en onderhoud deze ook! 

Koester deze relatie zelfs. Wanneer ik het beheer overneem voor de Social Media pagina’s van opdrachtgevers, is dat ook wat ik mee geef. 

Ik ga voor een duurzame relatie met (toekomstige) klanten, want daar heb je uiteindelijk meer aan.  

Tip 5

Een inkoppertje, maar ik ga hem toch noemen: wees creatief! 

Probeer de massa niet te volgen! Denk buiten die welbekende box en durf jezelf ook uit te spreken. 

Van de massa zijn er zo al zoveel op Social media! 

Zakelijke zichtbaarheid is enorm belangrijk op Social Media, steek je kop zeker eens boven dat veld uit, maar blijf wel altijd authentiek. 

Van “jezelf’ is er maar één op deze wereld, dus dan ben je altijd uniek. 

Automatische concepten
Social Media beheer 1
Zeg ondernemer, jij mag er zijn!
home 13
Rachelle Verhage

Liefs

Rachelle